Pages

Wednesday, April 3, 2013

Kanser Payudara - Punca, Risiko dan Rawatan

Kanser payudara telah menjadi satu penyakit yang tidak mengenal batasan, miskin, kaya, tua, muda turut diancam. Pemakanan merupakan satu faktor yang ada kaitan dengan pencegahan, rawatan dan pemulihan. American National Cancer Institite telah melaporkan sebanyak 35% kanser mempunyai kaitan dengan pemakanan. Kaitan ini meningkat sebanyak 80% sekiranya ditambah faktor merokok dan kekurangan senaman. 

Kadar kanser payudara mempunyai sebanyak 50% kaitan dengan apa yang kita makan. 
Kajian pemakanan penduduk telah menunjukkan pengambilan lemak tepu, protin haiwan dan makanan kurang serabut yang tinggi akan meningkatkan kadar kanser payudara. Lemak haiwan dan minyak kelapa merupakan sumber lemak tepu. Serabut hanya didapati daripada tumbuh-tumbuhan. Didapati bahawa apabila makanan seperti daging, keju, susu dan telur lebih dimakan, buah-buahan, sayur-sayuran, dan bijirin dikurangkan. 


Apakah punca kanser payudara ?
Kanser payudara terjadi apabila sel normal payudara bertukar struktur dan merebak. Ia menjangkiti tisu dan bahagian lain yang berdekatan seperti kelenjar atau lobul, pembuluh darah, salur limfa dan nodus limfa. Kebiasaannya tumor terbentuk kerana pengumpulan sel abnormal. Kesemua jenis tisu di dalam payudara boleh membentuk kanser tetapi biasanya ia bermula di dalam kelenjar atau duktus.


Kanser payudara meyumbangkan peratus yang tertinggi bagi penyakit kanser di kalangan wanita. Kanser payudara berada di tangga kelima bagi kadar kematian akibat kanser dan merupakan penyumbang utama kematian akibat kanser di kalangan wanita. Di sepanjang hidupnya seseorang wanita mempunyai risiko mengidap kanser payudara sebanyak 1 dalam 8 dan kemungkinan meninggal dunia akibatnya adalah 1 dalam 28. 

Apakah faktor risiko kanser payudara ?
Faktor risiko adalah suatu perkara yang akan menentukan risiko seseorang terhadap sesuatu penyakit. Contohnya, merokok adalah faktor risiko kanser paru-paru atau penyakit lemah jantung. Risiko seorang individu terhadap sesuatu penyakit tidak mudah ditentukan kerana pengaruh faktor-faktor risiko berbeza. 

Seorang wanita seharusnya mengetahui dan memahami apakah faktor-faktor yang akan mempengaruhi risikonya terhadap kanser payudara. Secara ringkas, faktor-faktor berikut mungkin menambahkan risiko kanser payudara :
> Kaum wanita (99% kes kanser payudara adalah di kalangan kaum wanita) 
> Umur yang meningkat 
> Mempunyai ahli keluarga yang menghidap kanser payudara 

> Telah mendapat kanser pada satu payudara 
> Tidak pernah melahirkan anak 



Risiko seorang wanita meningkat selepas usia 40 tahun. Jika ada riwayat keluarga yang positif, maka risikonya akan meningkat juga. Wanita seperti ini harus mengambil langkah berjaga-jaga seperti selalu melakukan PSP sebelum berusia 40 tahun. Mamografi mungkin perlu dilakukan walaupun usia lebih muda daripada 40 tahun.


Perlu diingatkan bahawa risiko seorang individu terhadap kanser payudara tidak boleh ditentukan dengan tepat di mana terdapatnya faktor-faktor lain seperti tabiat pemakanan, paras aktiviti harian, dan riwayat keluarga yang boleh mempengaruhi risiko tersebut.

Bagaimanakah SNE boleh merawat dan mencegah kanser payudara ?
Mukopolisakarida bermolekul tinggi aktif yang terkandung dalam SNE Natural Essence menguatkan protien DNA dan RNA dalam darah. Mukopolisakarida bermolekul tinggi dalam SNE mengandungi bahan-bahan menentang kanser seperti beta karotena, flavon polifenol, terpene, alkaloid dan kompenan-kompen mikro.


Gabungan ke semua bahan ini menghasilkan kesan ajaib untuk menentang sel kenser. Oleh itu, fungsi rintangan kanser, SNE adalah lebih hebat jika dibandingkan dengan tindakbalas kompenan individu.


Unsur-unsur rintangan kanser dalam SNE berupaya menentang kanser yang disebabkan oleh pelbagai unsur. Misalnya, SNE dapat menentang kesan kanser N-nitrosodimethylamine (NDMA) dan virus yang boleh menyebabkan hepatitis, kanser yang disebabkan oleh aflatoksin dan mengelakkan pembentukkan sel-sel kanser. Dari segi tindakan anti-pengoksidan SNE mengandungi unsur nti-oksidan yang kuat. Maka ia dapat mengelakkan ancaman radikal bebas dengan berkesan. Lantarannya, ia menyekat pembetukan sel kanser.

Apakah suplemen SNE yang perlu di ambil ?
1> SNE KAPSUL
2> WIS-D ESSENCE
3> ARTERCADY ESSENCE

Testimoni sebelum dan selepas menggunakan SNE


Hubungi Admin RJC Online Trading di :
017 - 7991179
+65 90890599
013 - 7313107

Artikel Terkait INFO

No comments:

Post a Comment